Kayseri’ye gelmişken şehir merkezine sadece 7 km uzaklıkta Erciyes Dağı’nın eteğinde kurulmuş Talas’a gitmeden olmaz. Özellikle ilçenin güneydoğusunda 1870 m yükseklikte ki Erciyes Dağı’nın püskürmesi sonucu oluşan volkanik bir dağ olan Ali Dağ’da bulunan Ali Dağı Sarnıçlı Yeraltı Şehrini ve Osmanlı Sokağı olarak düzenlenmiş olan Ali Saip Paşa Caddesini görmek istiyoruz.

Araba ile Talas’a yaklaşık 15 dakikada ulaşıyoruz. Kayseri’nin 2 bin yıllık tarihi yerleşim yeri  olan Talas, geçmişin izlerini günümüzde de yaşatmaya devam ediyor. Kayseri’nin ticari yaşamda öne çıkmasında Talas’ın kültürlü yapısının rolü büyük. Tarihin izlerinin en iyi şekilde görüleceği Ali Saip Paşa Caddesi Osmanlı Sokağı olarak düzenlenmiş.

Osmanlı Sokağı (Ali Saip Paşa Caddesi)

Talas meydanını geçip Ali Saip Paşa Caddesine gidiyoruz. Caddeye araba girişi yasak. Caddenin dışında otoparka arabamızı park ediyoruz. Hava bugün yağmurlu. Şemsiyelerimizi de alarak caddeye giriş yapıyoruz.

Tarihi, otantik atmosferi ve Arnavut kaldırımlı caddenin sağında solunda Kayseri’ye özgü yüzlerce yıllık konaklar yer alıyor. Geçmişten günümüze gelen kültürel miras konakların çoğu restore edilmiş. Ancak restore edilmeyenlerde mevcut.

Caddede yer alan konakların su kuyuları ilgi çekici.

Osmanlı Sokağı’ndaki bazı konaklar; kafe, hediyelik eşya dükkanı, butik otel olarak ya da sanat evi olarak hizmet veriyor. Bunlardan bize göre en ilgi çekeni Mezar Sanat Evi oldu. Sloganları ise “Bir gün mutlaka geleceksiniz”

Cadde ile aynı ismi taşıyan Cami 1887 yılında serasker Ali Saip Paşa tarafından yaptırılmıştır. Tek kubbeli, tek minareli küçük bir cami.

Camiye, üstünde Osmanlı Devleti’nin arması bulunan bir kapıdan giriliyor.

Şehir merkezinde yerli ve yabancı turistlerle her zaman hareketli olan Osmanlı Sokağı hava yağmurlu olduğundan mı bilinmez çok sakin. Osmanlı Sokağında gümüş atölyesi, antikacı, hediyelik eşya ve deri atölyesi, el sanatları atölyesi, lokanta ve kafeteryalar hizmet vermektedir.

Videolar You Tube Kanalımızda. Kanalımıza abone olmayı unutmayın. Bizi Instagram hesabımızdan takip edebilirsiniz.

Osmanlı Sokağı’ndan Yaman Dede Camisi (Panaya Kilisesi)’ne gidiyoruz. Dar sokaklardan geçerek geldiğimiz Panaya Kilisesi maalesef kapalı.

Panaya Kilisesi/Yaman Dede Camii

Sultan Abdülhamit döneminde 1886 yılında Metropolit İonnis tarafından yaptırılan kilise Karabey Sokak’ta bulunuyor.

Rum vatandaşların mübadele yoluyla Talas’ı terk etmesinden sonra 1925 yılında camiye çevrilerek ibadete açılmıştır. Panaya Kilisesi, camiye çevrildikten sonra Yaman Dede Cami adını almıştır.

Caminin teras kısmının altında dükkanlar mevcut. Kilisenin altındaki mahzenler günümüze kafeterya olarak hizmet veriyor.

Ali Dağı Sarnıçlı Yeraltı Şehri

Ali Dağı Sarnıçlı Yeraltı Şehri, Ali Dağı’na doğru yamaçta yer almaktadır. Şehir merkezine 8 km uzaklıktadır. Yeraltı şehirlerini gezmek her zaman ilgimizi çekmiştir.

Yeraltı şehrinin MÖ 3-4 yy’da inşa edildiği tahmin edilmektedir.

Gittiğimizde maalesef yeraltı şehri kapalıydı. Pandemi nedeniyle uzun zamandır kapalıymış. Yer altı şehirlerini gezmeyi çok severiz dedik ama hayal kırıklığına uğradık. Buraya kadar geldik ama giremedik. İçinde hala su olan sarnıçlı yeraltı şehri görmemiştik. Ağırnas’ta ki yer altı şehrini gezebildik. Neyse Kayseri’ye kadar gelip yer altı şehri görmedik demeyeceğiz.

Ali Dağı Sarnıçlı Yeraltı Şehrinin özelliklerine gelince; toplam galeri ve yapı uzunluğu 528 m olarak tespit edilmiş.  Galerinin devamında büyük bir salon bulunuyormuş.  Salonun ardından yaklaşık 180 m uzunluğunda bir tünel ile ulaşılan 60 m uzunluğa sahip, devasa bir sarnıç bulunmaktaymış.

Kayseri’den Talas’a toplu taşıma ile ulaşmak çok kolay. Kayseri-Cumhuriyet meydanından tramway’a bindiğinizde yaklaşık 30 dakika sonra Talas Cemilbaba durağına ulaşırsınız. Tramway seferleri her 20 dakikada bir hareket ediyor. Arabanız ile gelirseniz 15 dakika sonra Talas’tasınız.