Nahçıvan’ı belki çok kimse tanımaz ve nerede olduğunu bilmez ama Azerbaycan dediğimizde kardeş ülke diyerek herkes bilir. Nahçıvan Azerbaycan’a bağlı özerk bir Cumhuriyet olup Azerbaycan ana karasıyla arasında kara yolu bağlantısı yoktur. Türkiye’nin de Azerbaycan ana karası ile herhangi bir komşuluğu yoktur. Azerbaycan ile bağlantımız Nahçıvan’a olan komşuluğumuzdan gelir. Nahçıvan 15 km2 yüzölçümüyle küçük bir yerleşim yeri olup kuzeyinde ve doğusunda Ermenistan, güneyinde İran ve batısında Türkiye ile komşudur. Nahçıvan kent merkezi Iğdır’a 160 km uzaklıktadır.

Önceleri Türkiye ile kara bağlantısı bulunmayan Nahçıvan, ileri görüşlü bir siyaset dahisi olan Ulu Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ün öngörüsü sayesinde (bizzat cebinden para ödeyerek 13 kilometrelik bir toprak parçasını İran’dan satın almasıyla) bugünkü konumuna ulaşmıştır. Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti için Mustafa Kemal Atatürk, “Türk Kapısı”, Kazım Karabekir ise “Şark Kapısı” tanımlamasını yapar.

Doğu Anadolu’ya yaptığımız turumuz sırasında Nahçıvan’ı görmek için Türkiye ile Nahçıvan arasında iletişimi sağlayan Dilucu Sınır Kapısından geçtik. Dilucu Sınır Kapısı 1992’de hizmete açılmış olup Aralık ilçe merkezine 38 km, Iğdır il merkezine ise 85 km uzaklıktadır. Sınıra yaklaşıyoruz. Yük tırlarının kilometrelerce sıra yaptığını görüyoruz.

Dilucu sınır kapısına geldik. Otobüsümüzden inerek yurt dışı çıkış pullarımızı alıyoruz.

Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları Nahçıvan’a yapacağı gezilerde 30 güne kadar vizeden muaftır. Pasaport ile geçebileceğiniz Nahçıvan’a isterseniz çipli yeni kimlikler ile geçebilirsiniz. Burada yapacağımız tek şey sınırda doldurmamız gereken bir form.  “Nüfus cüzdanı/Kimlik kartı ile seyahat eden Türk ve Azerbaycan vatandaşları için giriş-çıkış işlem formu”.

Formlarımızı doldurduktan sonra sınırın Türk tarafında formlarımızı onaylatıp kontrollerden geçiyoruz.

Nahçıvan Sederek Sınır Kapısına ulaşmak için oldukça uzun bir geçitten yürüyoruz.

Nahçıvan tarafına yaklaşıyoruz.

Nahçıvan sınır kapısında polis kontrolünden geçerek ülkeye giriş yapıyoruz.

Nahçıvan Sederek sınır kapısı-Nahçıvan şehir merkezi yolculuğumuz yaklaşık 1.5 saat sürecek. Hemen unutmadan söyleyelim saatlerinizi ayarlamayı unutmayın. Nahçıvan ile aramızda 1 saat fark var. Saatlerinizi 1 saat ileri alın………

Videolar You Tube Kanalımızda. Kanalımıza abone olmayı unutmayın. Bizi Instagram hesabımızdan takip edebilirsiniz.

Nahçıvan sınırından hem bizi merkeze götürecek hem de 1 günlük gezimizde hizmet verecek ilginç görünümlü otobüsümüze biniyoruz. Bir günlük gezimizde Nahçıvan kent merkezindeki önemli noktaları gezeceğiz. Nahçıvan kentinde gezilecek birçok nokta birbirine oldukça yakın ve yürüme mesafesinde.

Nahçıvan merkeze doğru giderken yolda gördüğümüz resimler dikkatimizi çekti. Rehberimiz bu resimlerin şehitlere ait olduğunu söyledi. Ruhları şad olsun. Yola devam ediyoruz.

Bayrak Meydanı

Nahçıvan’a geldiğimizde merkeze giderken Bayrak Meydanı’nın yanından geçiyoruz. Rehberimiz buraya gün sonuna doğru geleceğimizi söylüyor. Bayrak Meydanı, geniş bir alan üzerine kurulmuş. Etkileyici bir mimariye sahip ve Bayrak Müzesi bulunmaktadır. Müzeye ulaşmak için Bayrak Meydanı’nın zirvesine çıkmak gerek.

Zirveye çıkınca devasa bir Azerbaycan bayrağı ziyaretçileri karşılıyor. Buraya gün sonunda gelecektik ama biz ancak gün battığında gelebildik. Tabi ki müze kapalıydı. Ancak Nahçıvan manzarasını kuş bakışı tepeden seyredebildik.

Nahçıvan’da sokaklarında gezerken yolların genişliği dikkat çekici. Gittiğimiz ülkelerin hiçbirinde otobanlar hariç normal yolların bu kadar geniş olduğunu görmedik. İkinci dikkat çeken şey ise yolların temizliği. Çöp parçasının bile olmadığı yolları görünce çok şaşırdık. Ayrıca bu ülkede yayalara kırmızı ışık uygulaması bulunmuyor. Yaya geçitlerinden istedikleri gibi geçebiliyorlar, araçlar durmak zorunda. Bunu Amerika ve birçok Avrupa ülkesinde gördüğümüz için şaşırmadık. Sadece bizim ülkemizde kırmızı ışık varken bile arabalar neden durmaz diye düşünmeden edemedik.

Gezmeye başlamadan Karadeniz Mutfağı’na karnımızı doyurmaya gidiyoruz.

Evet şaşırmayınız Nahçıvan’da Karadenizlilerin işlettiği Türk lokantasına gittik. Çok lezzetli yemekler, tavsiye ederiz.

Nahçıvan özerk bir Cumhuriyet ve başkenti de ismi ile aynı. Yani Nahçıvan olarak geçmekte. Merkezde yer alan devlet binaları oldukça lüks ve gösterişli bir mimariye sahip. İşte Bakanlar Kurulu (Nazirler Kabinet) binası.

Gezimize Haydar Aliyev Müzesinden başlıyoruz.

Haydar Aliyev Müzesi

Nahçıvan ve Azerbaycan’da eski devlet başkanı Haydar Aliyev adına birçok yapı, meydan ve cadde bulunmaktadır. Bunlardan birisi de Haydar Aliyev Müzesi’dir. Haydar Aliyev, Azerbaycan’ın unutulmaz lideri. Azerbaycan Cumhuriyeti’nin üçüncü cumhurbaşkanı.

Müzede ‘ümummilli lider’ ve ‘ulu önder’ unvanlarını taşıyan Haydar Aliyev’in çocukluk ve gençlik dönemi, ailesi, eğitim, siyasi ve askeri yaşamından kesitler sergilenmekte.

Müze  5 ayrı bölümden oluşuyor.

Müzede Aliyev’in kişisel eşyaları, kıyafetleri, kendisine takdim edilen hediyeler, fotoğraf ve belgelerden oluşan 5 bine yakın eser sergileniyor.

Müzede görevli kişi ziyaretçilere ücretsiz rehberlik yapıyor. Müzeye giriş ücretsiz. Aslında Nahçıvan’da tüm müzelere giriş ücretsiz. Müze her gün 09.00-17.00 arası ziyarete açık

Müzeden çıkınca hemen önündeki meydanda yer alan Haydar Aliyev’in görkemli anıtı bulunmakta. Fotoğraf çekinirken platforma çıkmak kesinlikle yasak. Hemen uyarı alırsınız.

Müzeden çıkıyor ve hemen yolun karşısında ki tiyatro binasına yürüyoruz.

Tiyatro Binası

Güzel bir mimariye sahip olan Tiyatro Binası psikolojik, drama ve komedi üzerine çeşitli sahne performanslarına ev sahipliği yapan bir yer.

Halı Müzesi (Xalça Muzeyi)

Halı Müzesi Haydar Aliyev Müzesi’ne yaklaşık 100 m uzaklıkta.

Mart 2010’dan bu yana yeni binasında hizmet veriyor. Önce görevli müze hakkında bilgiler veriyor.

Halı Müzesi’nde sergilenen 3 bin 500’den fazla eser bulunuyormuş.

Keçe, kilim, hasır ve halılar ile rengarenk işlemeli el dokuması halı çeşitlerinin birçoğu Azerbaycan’ın milli kültürünün yansımasını gösteriyormuş.

Müzede yer alan halılarda bulunan motiflerin temsil ettiği anlamlar bereket, kahramanlık ve sevgi üzerine.

Müze ziyaret saatleri her gün 09.00-18.00. Nahçıvan’daki tüm müzelerde olduğu gibi halı müzesine de giriş ücretsiz.

Müzelerden sonra rotamız Xan Sarayı yani Han Sarayına gidiyoruz ve şehri panoromik olarak izliyoruz.

Han Sarayı (Xan Sarayı)

Nahçıvan Hanları Sarayı  18. yy’ın sonlarında Nahçıvan Hanı Ehsan Han’ın babası Kelbali Han Kangarlı’nın emriyle yaptırılan tarihi anıt, 20. yy’ın başlarından önce Nahçıvan hanlarının ikametgahı olarak kullanılmış.

Günümüzde Han Sarayı, Devlet Tarih ve Mimarlık Müzesi olarak ziyaret ediliyor. Saray 23 Ekim 2010 tarihinde müzeye dönüştürülmüş. Müze içerisinde dönemin yaşam ve kültürünü yansıtan pek çok eser bulunuyor. Müzeye girdiğimizde yine görevli bilgiler veriyor.

Odada bulunan iki bayrağın önemini anlatıyor. Bayrağın birisi Nahçıvan Hanlığının Devlet Bayrağı diğeri ise Nahçıvan Hanlığının Dövüş Bayrağı.

Müzede odalara ulaşmak için merdiven çıkmak gerekiyor. Tekerlekli sandalye için uygun değil. Müze ziyaret saatleri her gün 09.00-18.00.

Han Sarayından ayrılıyor ve Han sarayından görülebilecek kadar yakın mesafede olan Momine Hatun ya da Mümine Hatun Türbesine gidiyoruz.

Mümine Hatun Türbesi

Mümine Hatun Türbesi, Nahçıvan kent merkezinde “Atabey Kubbesi” olarak da bilinen İldenizliler dönemine ait görkemli tarihi-mimari bir anıttır. Türbe 1998 yılında diğer Nahçıvan türbeleriyle birlikte  UNESCO Rezerv listesine alındı.

Büyük Selçuklu atabeylerinden İldenizoğulları döneminde 1186 yılında Mimar Acemi Nahçıvani tarafından yaptırılan türbenin orijinal yüksekliği 34 m olmasına rağmen çadır benzeri kubbesi günümüze ulaşmamış; bu nedenle zamanımızda türbe 25 m yüksekliğinde. Bir mahzen ve sekizgen şeklinde bir kuleden oluşmaktadır.

Kümbet, tamamen tuğladan inşa edilmiş ve dış sütunlarına Yasin Suresi nakşedilmiş olan yapı açık mavi veya firuze çiniler ile süslenmiştir. Yıldız motifleri ve sekizgenlerin ortasında bitkisel motiflerle zenginleştirilmiş “Allah” yazıları yer almaktadır.

Kümbetin altında birkaç basamakla inilebilen bir mahzen bulunmaktadır.

Mömine hatun türbesinin içi ve taşlarla örülmüş mahzeni.

Açık Hava Müzesi

Momine Hatun Türbesinin hemen yanında bulunan Açık Hava Müzesi Nahçıvan topraklarında bulunmuş bölge tarihinin çeşitli dönemlerine ait eserleri içermektedir.

Bu eserler arasında taştan yapılma koç heykeli, taş levhalar ve bulunmaktadır.

Nahçıvan’da 1 günlük gezimizin sonunda gerçekten çok eğlenceli bir yere gidiyoruz. Neresi mi?……… Saat Meydanı

Saat Meydanı

Saat Meydanı Nahçıvan kent merkezinde bulunan tam bir dinlenme ve eğlence merkezi.

Meydanda, otel, restoranlar, pub, hediyelik eşya satış mağazası, sinema bulunmakta.

Meydanda ilk önce Nahçıvan yazısının önünde bir fotoğraf almadan olmaz.

Buraya gelişimizin bir diğer sebebi de Saat Meydanında bulunan ki meydana ismini de veren Saat Kulesi’nde saat başı çalan Sarı Gelin türküsünü dinlemek ve tabi ki kaydetmek. İşte saat 18.00’i gösterdi ve gösteri başlıyor.

Haydi seyredelim ve dinleyelim. Lütfen videoyu izleyiniz.

Türküyü dinledikten sonra meydanın ışıkları yanıyor ve her taraf ışıl ışıl. Hemen gece görüntülerini alıyoruz.

Videoda tüm meydanı ışıl ışıl görebilirsiniz.

Eeeeee bu kadar aktivite sonrası meydanda bulunan ChoCha kafede şöyle güzel bir tatlı yiyelim ve enerjimizi toplayalım.

Otelimize giderken gördüğümüz bir manzara hepimizi duygulandırdı. Anıt şeklinde yapılan bayrak direğinde her 5 dakikada bir Türk ve Azerbaycan bayrakları yer değiştirerek yansıyor. İşte Türk Bayrağını gururla seyrediyoruz.

Nahçıvan gezimizi tamamladık. Burada 1 gece konaklıyoruz.  Ertesi gün kahvaltı sonrası ülkemize geri dönüyoruz.

Kahvaltı sonrası yine Nahçıvan Sederek sınır kapısına geldik. Polis kontrolleri sonrası aynen Nahçıvan’a gelirken yaptıklarımızın tersini yapıyoruz. Yine uzun bir yoldan geçerek Dilucu sınır kapımıza geldik. Kontroller sonrası bizi bekleyen otobüsümüze biniyor ve Iğdır üzerinden Kars’a gidiyoruz. Yolumuz oldukça uzun. Yaklaşık 3.5 saat yolumuz var. Kars’ta görüşmek üzere.

Nahçıvan’a nasıl gidilir?

Hava Yolu: İstanbul Havalimanından Nahçıvan Uluslararası Havalimanına haftanın 2 günü Türk Hava Yolları’nın direkt uçak seferleri bulunuyor. İstanbul-Nahçıvan uçuşu 4 saat 10 dakika sürüyor. Türkiye-Nahçıvan arasındaki uçak biletleri çok pahalı olduğundan birçok kişi ulaşım için kara yolunu tercih ediyor.

Kara yolu: Iğdır Dilucu Sınır Kapısı ile Nahçıvan Sederek Sınır Kapısı iki ülke arasında ki geçişi sağlıyor. Buraya bizim gibi turla gelirseniz rahatsınız. Ancak kendiniz bireysel gelecekseniz Iğdır Otogarından Iğdırlı Turizm’e ait otobüsler ya da Iğdır Belediye Meydanı’ndan kalkan dolmuşlarla ulaşım sağlayabilirsiniz. Sınır kapılarındaki beklemelerle birlikte Iğdır-Nahçıvan arasındaki kara yolu yolculuğu 3-3.5 saat sürüyor.

Nahçıvan hakkında bilgiler

-Kimlik ile giriş yapabilirsiniz. (Kimlikler yeni çipli kimlik olacak) Pasaport ya da kimlikle girişler de yurt dışı çıkış harç pulu almalısınız. Sınır kapısında da almak mümkün.

– Azerbaycan Türk vatandaşlarından vize istemiyor. Ülkede 90 güne kadar da vizesiz dolaşım hakkı bulunur.

-Para birimi manat. Türk parası kabul eden lokanta, kafeler bulunmakta. Kredi kartı bazı yerlerde çalışmıyor.

-Azerbaycan Türkçesi kullanılıyor. Rahatlıkla anlaşabilirsiniz ama bazı kelimeler çok farklı. En azından bunları öğrenirseniz çok rahat edersiniz. İşte size bir kaç örnek……..

Afiyet Olsun / Nuş Olsun; Nasılsın? / Necəsən?; Bu adrese nasıl gidebilirim? / Bu ünvana necə gedə bilərəm?; İyiyim, sağ olun/ sağol yaxşıyam; Bunun fiyatı ne kadar? / Nə qədər başa gəlir? İyi akşamlar / Axşamınız xeyir; Güle güle / Xudahafiz