Eski adı Cebelibereket olan Osmaniye 1933′ e kadar il olup o tarihte Adana iline bağlanmış. Daha sonra 24 Ekim 1996 tarihinde yapılan yasal düzenlemeyle tekrar il olmuştur. Ülkemizin 80. ilidir. Osmaniye, doğusunda  Gaziantep, güneyinde Hatay, batısında Adana, kuzeyinde Kahramanmaraş  illeri ile komşudur.

Çukurova’nın doğusunda yer alan Osmaniye tarihi eserleri, zengin tarım toprakları, geniş orman alanları ve lezzetli mutfağı ile yerli ve yabancı birçok turistin ilgisini çekmekte. Bulunduğu geniş ova Ceyhan nehri, Karaçay Kesik suyu ve Sabun çayları sebebiyle oldukça verimlidir. Osmaniye’de sanayinin temelini yer fıstığı oluşturmaktadır.Ülkemizin fıstık üretiminin yaklaşık %40’ ını Osmaniye karşılar.

Osmaniye’nin ilçeleri;  Merkez, Bahçe,  Düziçi, Hasanbeyli,  Kadirli,  Sumbas  ve Toprakkale’dir. Haydi Merkezden gezmeye başlayalım ve Kastabala Antik Kentine gidelim.

Videolar You Tube Kanalımızda. Kanalımıza abone olmayı unutmayın. Bizi Instagram hesabımızdan takip edebilirsiniz.

Kastabala Antik Kenti

Kastabala Antik Kenti Osmaniye’ye 12 km uzaklıkta, Cevdetiye Beldesi-Karatepe Müzesi yolu üzerinde, Kesmeburun Köyü ve Bahçe ve Kazmaca köylerinin ortasında yer alır. Kastabala ismi Antik Anadolu dillerinden gelmektedir ve “kutsal şehir” anlamı taşımaktadır. Seleukoslar döneminde Kastabala kenti Hierapolis olarak adlanlandırılmıştır. Türkiye’deki iki antik kutsal kentten biridir: Kastabala “Çukurova’nın Efes’iolarak adlandırılır.

Sütunlu Cadde: Kastabala’nın günümüze ulaşan kalıntıları arasında en önemlisi sütunlu caddedir. Tabanı taş döşeli olan sütunlu cadde yaklaşık 300 m uzunluğundadır ve sütunlu caddenin bir kısmını yoldan geçerken bile görmek mümkündür. Sütunlar diğer antik kentlerde gördüğümüz sütunlardan bir kaç kat daha büyüktür.

Tiyatro Kentin ortasında yer alan sütunlu caddeden yürümeye devam ettiğimizde tarihi MS 2 yy’a dayanan muhteşem bir tiyatroya ulaşıyoruz.

Tiyatronun kademeli, taş sıralardan oluşan 1500 kişilik seyirci kısmı dikkat çekicidir.

Tiyatroda oyunun oynandığı sahne ve oturma basamakları ile sahne arasında yer alan orkestra bölümü mevcuttur. Tiyatro vadi yamacına dayalı inşa edilmiştir.

Hamam Tiyatronun güneyinde hamam kalıntılarını görüyoruz. Kalıntılar planını tanımlamak için yetersiz.

Bodrum Kale: Kentin kuzey doğusunda tepe üstünde ovaya hakim konumda savunmaya elverişli bir kale görünüyor. Bodrum Kale adıyla bilinen bu kale Ortaçağda Kilikya Ermeni Krallığınca yaptırılmış. Kastabala Kalesi’nin 6 burcu bulunmakta ve güney burcunun alt kısmı sarnıçtır. Kaleye çıkmak tehlikeli olduğundan yasak.

Kiliseler: Kastabala’da iki kilise yer almaktadır. Kent planına göre Kuzey Kilise ve Güney Kilise olarak adlandırılmıştır. Sütunlu caddenin kuzeyinde yer alan Kuzey Kilise’de payeler orta nefi sınırlamaktadır. Duvar örgüsünde Roma İmparatorluk çağına ait yapılardan devşirme mimari parçalar kullanılmıştır.

Kastabala Antik Kenti bir çok filmde yer almıştır. “Namus Borcu”, “Karacaoğlan’ın Kara Sevdası”, “Dağların Oğlu”, “Yılanı Öldürseler” başta olmak üzere 15’e yakın film Kastabala Antik Kenti’nde çekilmiştir. Hatta Selvi Boylum Al Yazmalı filminde (24.52 dakika) Türkan Şoray’ın “Hoş gördük yüce kale!”dediği kale Kastabala Kalesidir

Kastabala Antik Kentine Nasıl Gidilir? Osmaniye – Kadirli otoyolundan Cevdetiye sapağına girip tek şeritli yoldan ilerleyerek Karatepe Açık Hava Müzesi ve Milli Parkı yolu üzerinden antik kente ulaşabilirsiniz. Yolu asfalt ve çok rahat. Araçsız gelenler için Bahçe, Kesmeburun veya Karatepe köylerine giden köy dolmuşları ile gidilebilmektedir.

Özel bir otopark yok. Aracınızı girişte uygun bir yere park ediyorsunuz. Ancak 3-4 araç sığabilir. Giriş ücretsiz. Hava oldukça sıcak ve su alabileceğiniz bir büfe bile yok. Mutlaka yanınızda bir şeyler alarak gelin.

Kastabala Antik Kentinin günümüze kadar ayakta kalmış sütunlu caddesinden geçerek merkeze dönüyoruz. Ama dönmeden Osmaniye merkeze sadece 10 km uzaklıkta olan Toprakkale ilçesinde yer alan Toprakkale’yi görmeye gidiyoruz.

Toprakkale

Osmaniye merkeze sadece 10 km uzaklıkta olan Toprakkale Adana, Gaziantep ve Hatay illerinin tam kavşak noktasında inşa edilmiştir.

Kale karşıdan çok güzel güzel görünüyor.

Ovaya tepeden bakan kayalıklar üzerine yığılmış toprak üzerine inşa edildiği için bu ismi almıştır. Toprak yoldan içeriye kaleye doğru ilerliyoruz. Girişte hayal kırıklığı yaşıyoruz. Restorasyon nedeniyle kale kapalı. İçerisine giremediğimiz kale dikdörtgen planlı ve 12 burca sahip.

Kaleyi görememek biraz canımızı sıktı. Bizde merkeze dönmeye karar verdik. Rotamız 2023 Açık Hava Müzesi.

2023 Açık Hava Müzesi

Osmaniye’nin düşman işgalinden kurtuluşunun 100. Yılını anlatan ‘2023 Açık Hava Müzesi’ Osmaniye Belediyesi binasının karşında yer almakta.

Müzede tarihe ışık tutmuş anlar canlandırılmış.

Başkomutanımız Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün meclisin ilk günü yaptığı konuşma,

Türk Bayrağı’na yürüyen ve bayrakla bütünleşen şehitler,

Kurtuluş Savaşının anlatılması,

Saat Kulesi

Her şehrin olmazsa olmazı; saat kulesi 1998 ve 1999’da yapılan kule üç katlı olup kare prizma gövdelidir ve dört ayak üzerinde yükselmektedir.