Frigya Vadisi, Frigya yolunun 1. rotası Afyonkarahisar’da başlangıç yeri Seydiler, Ayazini Metropolisi derken bugün Göynüş Vadisi, Antik Kral Yolu, Emre Gölü, Döger Kasabası ve Frig Vadisinin saklı cenneti Üçlerkayası Köyü’ne gideceğiz. Döger’de Arog filminin çekildiği yerleri de ziyaret edeceğiz.

Göynüş-Göhnüş (ya da Köhnüş) Vadisi Afyonkarahisar-Eskişehir devlet karayolunun 36’ncı km’sinden kuzeybatıya (sola) sapılarak 2 kilometrelik bir yolculuktan sonra ulaşılır. İhsaniye İlçesi Kayıhan Beldesi’ndedir. Biz de İhsaniye-Gazlıgöl üzerinden gidiyoruz. Daha önce aynı yoldan Ayazini Metropolisi’ne gitmiştik ancak vaktimiz kalmadığından bugün gideceğimiz rotamızı yapamamıştık. Ayazini Metropolisi yol ayrımından yaklaşık 6 km daha ileriye gittiğimizde Göynüş Vadisi tabelasını görüyoruz. Sola dönüyoruz yaklaşık 2 km daha yolumuz var.

İşte Göynüş Vadisi’ne geldik. Gizemli ve 3000 yıllık geçmişi olan Frig Vadisi’nde yaklaşık 10 m yükseklikte dik kayalar vardır.

Bu kayaların cephelerinde kare görünümlü küçük kapı boşlukları bulunur. Bu kapılardan içeri girildiğinde odalarla karşılaşılmaktadır.

Bu odalar Frig Dönemi‘ne ait kaya mezar odalarıdır. Vadi içinde kale, Aslantaş, Yılantaş, Maltaş vardır.

Aslantaş Göynüş Vadisi’ndeki ilk durağımız. Aslantaş kaya mezar odasının ön yüzündeki kapı boşluğunun her iki yanında ayağa kalkmış sanki kükrüyor gibi görünen karşılıklı iki aslan ve ayakları altında birer yavru aslan ile kapı üstünde hayat ağacını andıran kütle ve bunun üstünde her iki yana uzanmış kanatlı güneş kursu, kabartma olarak yapılmıştır.

Yılantaş: Aslantaş’tan yaklaşık 150 m ileride ve Aslantaş ile aynı kayalıkların bulunduğu yerdedir. Anıt parçalandığı için üçgen tavan kirişleri görülmekte olup, anıtın dış tarafında bir aslan kabartmasının sadece baş ve bir ayak kabartması günümüze kadar gelebilmiş. Kapıda, Medusa başlı yılan kabartması ile iki yanında da mızraklarıyla yılana saldıran iki savaşçı vardır. Bugün ters dönen kayanın altında olduğundan göremiyoruz.

Aslantaş ve Yılantaş’tan sonra 300m ileride Maltaş’ı görmeye gidiyoruz. Karşımızdaki tabelada 200m daha içeriye girmemiz gerektiğini öğreniyoruz.

Tabelada denildiği gibi 200m daha ilerliyoruz. Kazı çalışmaları devam etmekte ve yol 1 gün önce yağan yağmur nedeniyle oldukça ağırlaşmış. Gidebildiğimiz kadar ilerliyoruz ve Maltaş’ı göremiyoruz. Geri dönüyoruz yol kenarında kırmızı beyaz çizgileri görüyoruz. Demek ki doğru yoldayız diyor tekrar geri dönüyoruz. Yolun ağır haline rağmen biraz daha ilerliyoruz ve Maltaş karşımızda.

Maltaş: Aslantaş ve Yılantaş’tan yaklaşık 500 m uzaklıkta olup, zemine gömülü olan anıtta yapılan kazı çalışmaları ile yeni bir mezar odası bulunmuş. Kazı çalışmaları nedeniyle yanına gidemediğimiz Maltaş üçgen çatılı bir tapınak cephesidir. Gömülü bölümünde mihrap, ayrıca sol üst kenarda dikey yazıt vardır.

Göynüş Vadisi pek çok kişinin ilgisini çekmektedir. Bölgeye gelip kamp kurarak gezmek isterseniz, tarihi eserlerin yanı başında kamp kurmak yasak. Bu nedenle kamp alanınızı seçerken dikkatli olmanız gerekiyor. Kamp yapmak isteyenlerin herhangi bir ücret ödemesine gerek yok. Bölgede tuvalet, çeşme, duş, elektrik gibi imkanların, market, restoran, kafe gibi işletme ve tesislerin olmadığını da bilin. Ayrıca bölgeye toplu taşıma aracı yok. Yani buraya gelirken özel aracınızla, ya da araç kiralayarak gelmeniz gerek. Tabi trekking yapabilir, bisiklet tercih edebilir ya da ATV kiralayabilirsiniz.

Göynüş Vadisinden Antik Kral yolunu görmek üzere tabelaları takip ediyoruz ve Bayramaliler Kasabasına ulaştık.

Kasabanın içerisinden geçiyoruz. Antik Kral Yolu için yeni bir yönlendirme karşımızda.

Ve sonunda Antik Kral Yolu Tabelasını görüyoruz. Arabamızı uygun şekilde park edip, ünlü ve gizemini hala koruyan Antik Kral Yolu‘na ulaşıyoruz. Karşıdan gördüğümüzde ilk düşüncemiz dedikleri kadar varmış oluyor. İşte 3000 yıllık tarihin, antik dünyanın belki de en ünlü yollarından birisindeyiz.

“Antik Kral Yolu”, jeolojik yapısı ve 2 m derinliğe sahip gizemli tekerlek izleriyle dünyanın dört bir yanındaki jeolog, arkeolog ve sanat tarihçilerinin dikkatini çekerken, bizim gibi gezginlerinde ziyaret listelerinin başında yer alıyor.

Rus bilim insanı ve jeolog Alexander Koltypin’in, Frig Vadisi’ndeki tekerlek izlerinin burada 12-14 milyon yıl önce yaşayan üstün zekalı bir ırka ait olabileceği iddiaları oldukça ses getirmişti. Ancak bu iddia çok da kabul görmedi.Neyse biz Antik Kral Yolu ile ilgili araştırmaları uzmanlarına bırakalım ve zamanında kim bilir kaç kralın geçtiği yolun tadını çıkaralım.

Tarihi yolda şöyle bir oturup düşünüyoruz. Binlerce yıllık geçmişe sahip, toplamda 500 km’lik bir uzunluğa sahip olan bu yolu kullananların, kullanmış oldukları araçlarını hayal ediyoruz. Yolun bazı bölümlerinde tekerlek izleri o kadar derin ki (bazı yerler 2-2.5m derinlikte) buradan geçen araçlar koca kayayı ikiye ayırmış. Kayalar üzerinde sürtünmeden  doğan çizgileri görmek mümkün. Kim bilir o dönem de bu yoldan kaç kral geldi geçti. Ya da şöyle bitirelim. Kimler geldi kimler geçti bu yoldan, belki de çoğu bilinmeden silindi gitti………..

Antik Kral yolu ile ilgili videomuz You Tube kanalımızda. kanalımıza abone olmayı unutmayın.

Antik Kral Yolu’nu geride bırakarak Döger’e doğru gidiyoruz. Frigya Tabiat Parkı‘ndan geçiyoruz. Aslankaya’ya geliyoruz.

Aslankaya Friglere ait en önemli kaya anıtı ve açık hava tapınağı olarak bilinmektedir.

Anıtın yan yüzeyinde büyük boy aslan kabartması yer alır.

Ön yüzdeki üçgen alınlık içinde iki sfenks ve ayakta Tanrıça Kibele ve onu kutsayan aslanlar yer almaktadır.

Yolumuza yine işaretleri görerek devem ediyoruz. Karşımızda Emre Gölü.

Emre Gölü: Aslankaya’dan yola devam ederseniz yaklaşık 2.5 km uzaklıkta Emre Gölü karşınızda. İhsaniye ilçesine bağlı Döğer kasabası ve Frig Vadisi sınırları içerisinde yer alan doğal yollarla oluşmuş en küçük göldür. Yaklaşık yüzölçümü 5 km²’dir. Derinliği 3m’dir. Suları tatlıdır.

Frig vadisinin gerçekten görülmesi gereken yerlerinden biri olan Emre Gölü ziyaretinizde hem Frig Vadisindeki birçok eseri görebilir hem de değişik aktivitelere katılabilirsiniz. Kano ve özellikle “Kral Midas” adlı Frig motifleriyle süslenmiş kayıklarla gölde güzel bir gezinti yapabilirsiniz.

Gölde gezdim ama bu bana yetmedi derseniz balon ile havadan gölü ve Frig Vadisini gezebilirsiniz. Biz bunların hiçbirini maalesef sezon kapandığı için yapamadık.

Eğer isterseniz bisiklet ya da ATV kiralayarak da Vadiyi keşfedebilirsiniz. Binlerce yıl öncesine ait kabartmalar, kaya tünelleri, anıt mezarlar ve sarnıçlar arasında gezerken bölgenin büyüleyici etkisine kapılacaksınız.

Eeeee tüm bunları yaparken yoruldum biraz bir şeyler içeyim de dinleneyim dediniz. Göl sosyal tesisinde kahvenizi yudumlarken göl manzaralı keyif çıkarabilirsiniz. Gölde isterseniz kamp kurarak sabah güneşin doğuşunu ve akşam gün batımını izleyebilirsiniz. Emre Gölü Frig Vadisi gezisi sırasında mola vereceğiniz en güzel noktalardan birisi.

Gölün kıyısında Frig Kaya Anıtlarının yanında bulunan Yunus Emre Tekkesi’ni de ziyaret i vardır. Emre Sultan Türbesi taş ve tuğladan yapılmış ve iki adet penceresi vardır. Kapalı olduğu için giremedik, pencereden resim alabildik. Emre Tekkesinden Gölün Manzarası sizleri büyüleyecek.

Emre Gölünün muhteşem manzaralarından sonra Döger Kasabasına gidiyoruz. Planımızda Arog filminin çekildiği Memeç Kayalıkları var.

Döger’e 4 km yolumuz var. Yoldaki yönlendirme tabelaları gerçekten çok işe yarıyor.

Arog Filmini izleyenler belki de bu filmin Frig Vadisinde Memeç Kayalıklarında çekildiğini bilmiyorlardır. Eveeet işte filmin çekildiği Memeç Kayalıklarındayız.

Memeç  Kayalıklarında Bizans döneminden kalma yerleşim yerleri, kilise, mezar odaları ve bir adet şapel bulunmaktadır.

Memeç Kayalıklarından Döger’e geldiğinizde Frig Vadisine hoşgeldiniz tabelası bizleri karşılıyor

Döger Kervansarayı II.Murat tarafından yaptırılmış Osmanlı eseridir. İki katlı han bölümü ile taç kapıdan oluşan mimarisi ile örnek bir yapıdır. Döger’e geldiğinizde eğer kervansaray kapalı ise hemen karşıda bulunan dükkandan anahtar isteyip açarak girebiliyorsunuz. Gezdikten sonra anahtarı geri teslim etmeyi unutmayın.

İki katlı hanın, üst odaları yolcuların yatma; alt kat ise dinlenme yeridir.

Döger Kasabasından Frigya Vadisinin saklı cenneti olarak kabul edilen Üçlerkayası Köyü‘ne gidiyoruz. Ancak size küçük bir hatırlatma. Eğer beyaz tabelada gördüğünüz yönlendirme tabelasından aracınız ile köye gitmek isterseniz oldukça zor bir yola girmiş olursunuz. Hele bir de yağmur yağdıysa yol çok ağırlaşıyor. Bu yol daha çok trekking yapanlar ve ATV kiralayanlar ve bisikletle seyahat edenler için uygun. Özel araç ile gelecekseniz mavi tabela gördüğünüz yerden asfalt yoldan köye gitmek gerek.

Tarihi Frig Vadisi’nde yer alan gizemli ve saklı bir tarih cenneti kabul edilen Üçlerkayası Köyü, çok sayıda tarihi mekanı ve peri bacalarıyla ilgi çeken turizm rotaları arasına girdi.

Köyde Frig’lerden kalma açık hava tapınakları, kaya mezarları, tek ve çok katlı oyma kayalardaki yaşam alanları, kral mezarları ile peribacaları ilgi çekmekte.

Frig Vadisi-Frig Yolu ile ilgili diğer videolarımızı You Tube Kanalımızdan izleyebilirsiniz. Kanalımıza abone olmayı unutmayınız.

Frig Vadisini Üçlerkaya Köyü’nde konaklama yaparak gezmek isterseniz mutlaka Frigya Organik Köy Evi’ne uğrayınız.

Frig Yolu ve Frig Vadisi hakkında merak ettiklerinizi Frig Vadisi Gezi Rehberimizde bulabilirsiniz.