Bolvadin, Anadolu’nun en eski yerleşim yerlerinden biridir. Mevcut vesikalara göre 10.000 yıllık geçmişi vardır. Bolvadin, antik Paroreos Phrygia vadisinde kurulmuştur. Bolvadin’de Kırkgöz Köprüsünü, Yedikapı Mağarası ve yeraltı şehrini, Kırık Minare ve Yanık Kışla Müzesini göreceğiz. Yolda gördüğümüz halkın ulaşım araçları çok ilgi çekici. Pat pat motor yada her işte kullanıldığı için çiftçinin modern eşeği denilen motorların tek kusuru var. Maalesef fazla gürültülü.

Kırkgöz Köprüsü

Bolvadin merkeze 7 km mesafede yer alan köprüyü görmeye gidiyoruz. Ama bir köprüyü görmek için daha doğrusu yerini bulmak için bu kadar mı uğraşılır?. Bolvadin’de Kırkgöz Köprüsünü bulmak için çok uğraştık. Navigasyona yazdık. Ama nafile. Çünkü yeni yollar yapılmış. Navigasyonda yok. Köprüye giden sapaklara tabela konmamış. Dönüp sanayiye kadar gidiyoruz. Sanayi içinden geçen bir yoldan gidiliyormuş ama sanayi çıkışında yol toprakla kapatılmış. Ne yapalım?. Yine en kolay yolu seçip oradaki kişilere soruyoruz. Tarife göre köylerin içinden dolanarak aynı yola çıktık ve bir levha görüp saptık. Yaklaşık 1 km daha gideceğiz.

Bizans İmparatoru tarafından 1150’de Akarçay Nehri üzerine 40 gözlü olarak inşa ettirildi. Mermer, andezit ve bazalt  taştan yapılan köprü Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde de çeşitli onarımlar geçirdi.

Mimar Sinan tarafından yapılan onarımlarda köprü kuzey yöne doğru 200 m uzatarak 22 kemer ekledi.

Bunun yanında bir namazgah, Akarçay’a inmek için mermer bir merdiven ve kitabe inşa etti. Bu kitabe Kurtuluş savaşı sırasında nehre düşmüş ve daha sonra bulunarak müzeye nakledilmiştir.

Antik Kral Yolu ve Tarihi İpek yolu üzerinde yer alan köprü Anadolu’nun en eski ve en uzun taş köprülerinden ve yıllara meydan okuyor.  Aradan geçen yüzyıllara rağmen ayakta kalmayı başarmış.

Köprü gerçekten muhteşem, genişliği yaklaşık 5 m.Zamanında bu köprüden ordu geçmiş. Yüzyıllar öncesinde yapılan bir köprüden yürümek bile heyecan verici.

Yedikapı Mağaraları

Bolvadin ilçesi, Kemerkaya köyünün yaklaşık 3.5 km kuzeydoğusunda yer almaktadır. Kemerkaya köyü girişinde Yedikapı Mağaraları tabelasını görüp bizim yaptığımız gibi köye girdiğinizde başka bir tabela görmezsiniz. Doğal olarak nereye gideceğim diye orada yaşayan birisine sormak en akıllı yol dersiniz. Bizde köyde rastladığımız gençlere sorduğumuzda maalesef böyle bir yerden haberlerinin bile olmaması bizi üzdü. Konuşmaya tanık olan yaşlı bir amca hemen olaya el koydu. Yaşlı amca bu yerin köyün içerisinde değil yaklaşık 1-1.5 km daha gideceksiniz. Orada gördüğünüz tabeladan girin dedi. Hemen yola koyulduk. İşte tabela işte yol. Rota belirlendi.

Stabilize yoldan yukarı doğru çıkıyoruz. Yol çok kötü değil. Bazı yerleri biraz daralıyor. Ama hava inanılmaz derecede rüzgarlı.

Yağmur yağdı yağacak. Biraz acele etsek iyi olacak. Çünkü bu yol yağmur yağdığında çok ağır hale gelecek ve inişi zorlayacak.

Dağın Yamacına geldik. Gördüğünüz Frigler tarafından oyulmuş bir ibadethaneye girilen Yedi Kapı.

Eski Roma zamanında garnizon olarak kullanılmış.  Sağ tarafta cenaze işleri ve ayinler yapılıyormuş; sol tarafta din görevlilerinin inziva odaları varmış.

Sağda tarafın 500 m aşağısında Yeraltı Şehrinin girişi var. Yedikapı Yeraltı Şehrine yaklaşık 50-60  santimlik girişten 5 basamaklı merdiven ile iniliyor. Giriş tehlikeli. Burada girmek isteyenlere uyarılarımız var.  İçerisi oldukça karanlık. Yanınızda fener yoksa telefonun fenerleri yetersiz. İçeride herhangi bir ışıklandırma ya da Kapadokya yer altı şehirlerindeki gibi yön gösteren oklar yok. Eğer yanınızda içeriyi bilen birisi yoksa girmeye teşebbüs bile etmeyin.  Girdik mi?. Bu şartlarda tabi ki hayır.

Videolar You Tube Kanalımızda. Kanalımıza abone olmayı unutmayın. Bizi Instagram hesabımızdan takip edebilirsiniz.

Çünkü edindiğimiz bilgilere göre içeride gizli geçitler ve 100 m’lik havalandırma bacaları varmış. Mağaraya girdiğinizde yol biraz daha ilerlediğinizde ikiye ayrılırmış. Yerin 200 m altında kayalara oyulmuş odalar, şıra haneler, kuyular ve dehlizleri bulunan iki kompleksten oluşan şehirmiş. Yani gideceğiniz yönü bilmezseniz o karanlıkta çıkmanız oldukça zor. Bizden söylemesi.

Yedikapı Mağaralarından inerken yolun karşısında altın sarısı rengiyle dikkatimizi çeken yapıyı görmeye gittik.

Bacı Sultan Çeşmesi

Bacı Sultan, Zehra Bacı, Şıh Kızı, Sultan Ana gibi isimlerle anılan Zehra Şahbaz 1893 yılında Emirdağ karacalar Köyünde dünyaya gelmiş. Kuraklığın hüküm sürdüğü 1950 yılında at arabası üzerinde köylerden topladığı arpa, buğdayı satarak temin ettiği kazma, kürek ve künklerle imece usulü ile Kurudere mevkiine su gelmesini sağlamış.

Bolvadin’de görülecek yerlerden birisi de tarlanın ortasında yalnız, tek başına dimdik ayakta duran hiçbir koruması olmayan Kırık Minare. Hadi Kırık Minarenin hikayesine bakalım.

Kırık Minare

Kırık Minare 13. yy’da Selçuklular tarafından yapılmış. Bolvadin ilçesinde 13. yüzyılda Selçuklular döneminde yapılan “Kırık Minare”, 1801 yılındaki büyük yangında yok olan Erkmenhisarı köyünün günümüze ulaşan tek mimari yapısı olması özelliği taşıyor. Yüzyıllar öncesinde burada İpek Yolu ve Kral Yolu üzerinde bulunan Erkmenhisarı köyü, Anadolu Selçuklu Devleti döneminin önemli bir yerleşim yeri. Ancak 1801 yılı Mayıs ayında çıkan yangında köy tamamen yok olmuş. Yangından sadece Akmescit’in minaresi ise ayakta kalmış. İşte halk arasında Kırık Minare olarak bilinen bu tarihi eserin tepesinde külahının olmaması, tarlanın ortasında ve çevresinde hiçbir korumanın olmaması şaşırtıyor.

Yanık Kışla Müzesi

Yanık Kışla Belediye Müzesi ya da bilinen adıyla Afyon Bolvadin MüzesiBolvadin Kent Müzesi içerisinde tarihi ve kültürel değerler yer alıyor.

Müzede Bolvadin merkez ve köylerinden toplanmış Eski Tunç Çağı, Roma, Bizans, Selçuklu, Osmanlı ve Cumhuriyet dönemine ait eserlerin yanı sıra; arkeolojik, etnografik, sikke, arşiv olmak üzere toplam 988 eser bulunmaktadır.

Müze Kent Müzesi olarak  hizmet vermektedir. İşte bu yazıları okuyarak müzeye doğru yola çıktık. Geldiğimizde tam bir hayal kırıklığı yaşadık ve gördüklerimiz. Müze kapalı. Hatta Kent Müzesi yazısı bir kenara konulmuş. Çok üzüldük.