Panoramik Müzeler; detaylı ve devasa bir görsel ile üç boyutlu objelerin etkisinden faydalanarak ziyaretçilerini tarihin derinliklerine götürmeyi amaçlar.  İşte yine bir panoramik müzedeyiz. Ama bu sefer geldiğimiz Panorama 1326 Bursa Fetih Müzesi 42 metre kubbe çapıyla Dünya’nın en büyük tam panoramik müzesi.

Biz panorama müzelerini gezmeyi çok severiz. Sanki tarihin içinde yıllar belki de asırlar öncesine zaman yolculuğu yapmış gibi oluruz. İstanbul’da açılan Türkiye’nin ilk panoramik müzesi Panorama 1453 Tarih Müzesi ve daha sonra Samsun’da açılan Panorama 1919 Müzesini de gezerken aynı duygulara kapılmıştık.

Müzenin maketi müze içerisinde sergileniyor

Müzeye geldik önce biletlerimizi alıyoruz. Müze biletleri tam ve indirimli. Müze kartı geçmiyor.

Panoramik müze, ana tema canlandırma salonu, sergi salonları, toplantı salonları, kafeterya ve idari bölümlerden oluşuyor.

Müzede farklı dillerde hazırlanmış broşürler yer alıyor. Broşürde resimlerde yer alan her öge işaretlenerek açıklanmış.

Biz öncelikle canlandırma salonunu görmek için asansörle yukarı çıkıyoruz ve devasa kubbenin içine giriyoruz. Daha önce de panoramik müze görmüştük ama girdiğimizde önce şaşkınlık yaşıyoruz. Gerçekten çok büyük. Tarihin derinliklerine giderken kendimizi Bursa kalesine bakarken buluyoruz. Şehrin surlarına paralel akan Pınarbaşı suyu. Şehirden ayrılmak için Kale kapısından çıkan Bizanslılar ve onlara ikramda bulunan Türkmenler.

Panoramik müze, Temmuz 2016’da hayatını kaybeden dünyaca ünlü tarihçi Prof. Dr. Halil İnalcık’ın başdanışmanlığında düzenlenerek 2018 yılında açılmış. Müze 360 derece dairesel döngü içerisinde fetih gününü resmediyor. Bursa’nın Beylikten Cihan Devletine uzanan yolculuğunu anlatıyor. Haydi biz de yolculuğa katılalım, aralarına sessizce karışalım ve tam 695 yıl öncesine gidelim. Bakalım Bursa’da neler oluyormuş hep beraber izleyelim.

Müzede yaşanan her olay resimlerle anlatılırken yazılarla da açıklanmış. Uludağ’ın eteklerinde Bursa kalesini terk eden Bizanslılardan, Gökdere Vadisinde kurulan ordugah çadırlarına, yarı göçebe Türkmenlerin yaşam tarzı ve sosyal yaşamlarına kadar her şey yansıtılmış.

Pazar yerinden nekropole, Pınarbaşı Suyu’ndan, Bursa Ovası’na yayılmış Osmanlı obaları ve sürüleri de yer alıyor.

Veeeeeeee; Orhan Gazi’nin çadırına geliyoruz. Orhan Gazi Bizanslılarla görüşmelerini yaparken gözümüz hemen solda bulunan çınara takılıyor. Bursa’da böyle asırlık çınarlara her yerde rastlamanız mümkün.  Çınar köklü bir ağaç olması nedeniyle hem Osmanlı’nın simgesi hem de Osman Bey’in rüyası. Türkiye’nin en büyük çınarı tarihi İnkaya Çınarı’nın da  Bursa’da olması nedeniyle resimlerde kendine yer bulmuş.

Çınardan biraz daha ilerleyince bu sefer karşımıza Bursa’nın sembolü olarak kabul edilen Erguvan ağacı çıkıyor. Bursa Tekfurunun arabası da resimde. Canlandırmalarda her detaya yer verilmiş.

Tüm canlandırmalarda bu toprakların iki farklı kültüre ev sahipliği yaptığı anlatılmış. Bir yanda yeni doğuş aşamasında ki Osmanlılar, diğer yanda son günlerini yaşayan Bizanslılar. Tarihler 6 Nisan 1326’yı gösterdiğinde yapılan görüşmeler sonrasında Bursa kan dökülmeden el değiştirmiş. Bu güzellikleri zevkle izlediğimiz tarih sayfalarından günümüze zaman makinesinden ışınlanıyor ve müzenin görkemli canlandırma salonundan çıkıyoruz.

Burada yaşananların tamamını videodan izleyebilirsiniz.

Müzenin canlandırma salonundan ayrılıp sergi alanında ki kıyafetleri izlerken muhteşem müzenin özelliklerinden bahsedelim. Panorama 1326 Bursa Fetih Müzesi Bursa’da defnedilmiş 6 padişaha ithafen 6 sütun üzerine oturtulmuş ve bu 6 Osmanlı padişahının sosyal hayatını anlatan 16 tablo sergileniyor. Neden 16 derseniz hem Türk Devletlerinin sayısı ve hem de Bursa’nın trafik plakası olduğu için tercih edilmiş.

Müzenin ziyaretçilerine sunduğu bir diğer hizmet ise sanal rehber. Sizi müzenin girişinde sanal rehber Eren merhaba diyerek karşılıyor.

Sanal rehberimiz Eren müzeye gelen ziyaretçilere nasıl hizmet vereceğini yine kendisi anlatıyor.

Müzeden ayrılırken, köklü tarihimizi gelecek nesillere aktarmak için yapılmış muhteşem bir eser olduğunu düşündük. Müzenin aldığı ödüller zaten fazla söze gerek bırakmıyor.

Müze, Pazartesi günleri kapalı. Salı-Pazar saat 09.00 ile 17.00 açık. Giriş ücretli.

Panorama 1326 Bursa Fetih Müzesi nerede ?

Ebu İshak mahallesinde, Ali Ferruh Yücel Caddesi kenarındaki Kamberler Parkı içerisinde bulunan müzeye heykelden 1 km. Ulu Cami’den 1400 m mesafede.

Videolar You Tube Kanalımızda. Kanalımıza abone olmayı unutmayın. Bizi Instagram hesabımızdan takip edebilirsiniz.