Pinnawala’dan Dambulla’ya doğru gidiyoruz. Dambulla’da Mağara Tapınağını ve Golden Temple’ı göreceğiz. Yaklaşık 1.5 saatlik yolumuz var. Hava yağmurlu. Zaten Sri Lanka’da hava her an değişiyor. Yağmurluklar, şemsiyeler yanımızda. Tabi bir de yanımızda çorap ve galoşlar bulunmakta. Neden derseniz? Tapınaklara ayakkabı ile giremiyorsunuz. Hatta tapınağın avlusunda bile ayakkabı ile yürüyemiyorsunuz. Girişte ayakkabıları görevlilere teslim ediyorsunuz. Çıplak ayakla girebilirsiniz. Galoş giyebilirsiniz. Ancak ayaklarınız taşlardan etkilenirse ki bazı yerlerde biz gerçekten çok zorlandık ve çorap giymeyi tercih ettik. Hava yağmurlu olsun olmasın bu kural geçerli. Tapınaklara ayakkabı ile girmek kesinlikle yasak.

Rehberimiz tapınaklara girerken uymamız gereken kıyafet kurallarını da anlatıyor. Kıyafetlerinize tapınağa girerken dikkat etmek zorundasınız. Omuzlar ve dizler kapalı olacak. Bu kural hem kadınlar hem de erkekler için geçerli. Öyle ki grupta bazı erkek arkadaşlar şort giymişlerdi. Tapınağa girerken şortların dizleri kapatıp kapatmadığı kontrol edildi. Bazı erkek arkadaşlar dizlerini şallarla örtmeden giremediler. Ayrıca kadınların başı açık olacak. Evet yanlış okumadınız kadınların başı kapalı ise tapınağa almıyorlarmış. Bunun sebebini rehberimiz şöyle açıkladı. Budizm inancına göre saç kutsal. Kutsal olan bir şey de kapatılamaz. O nedenle saçlar açık olacak. Yani omuzlar ve dizler kapalı, saç açık olacak.

İşte tapınağa gideceğimiz yola geldik. Otobüsten indikten sonra oldukça uzun bir yolumuz var. Buraya gelene kadar hava yağmurluydu. İnerken yağmur durmuştu ama bizler ne olur olmaz diyerek yağmur önlemlerimizi aldık. Şemsiyeler, yağmurluklar çantamızda. Ayağımıza ise hem kolay çıkabilsin hem de yağmur yağarsa ayakkabılar çok etkilenmesin diye sandalet giydik. Çoraplar ve galoşlarda çantamızda. Ama nereden bilelim biraz sonra başlayacak olan yağmura bunların etki etmeyeceğini.

Yolda giderken rehberlerimiz tapınak hakkında bilgi veriyor. Tapınak UNESCO Dünya Miras Listesindeymiş. Bunun işareti bir kayanın üzerinde. Bu arada manzara harika. Ülkenin her tarafı o kadar yeşil bir doğaya sahip ki hayran olmamak elde değil.

Yolda ilerlerken her yerde görmeye alışkın olduğumuz kedi ve köpeklerin yerini maymunlar alıyor. Burada her yerde doğayla iç içe yaşayan maymunları görüyoruz. Tabi dikkat etmemiz gereken şeyler var. Öyle kedi ve köpeğe “aman bir seveyim” diye yaklaştığınız gibi maymunlara yanaşamazsınız. Herhangi bir yiyecek veremezsiniz hatta çantanızda yiyecek bir şey bile taşıyamazsınız. Hemen saldırıverirler. Biz Gibraltar gezisinden oldukça tecrübeliyiz.

Videolar You Tube Kanalımızda. Kanalımıza abone olmayı unutmayın. Bizi Instagram hesabımızdan takip edebilirsiniz.

İşte yol ayrımına geldik. Burada tapınağa çıkıp-inmek için iki tercihiniz var. Ya bu gördüğünüz merdivenlerden çıkacaksınız (biz saymadık, sayanların yalancısıyız 364 basamakmış) ya da çok dik olmayan ve daha kolay olan yolu tercih edeceksiniz. Biz yoldan gitmeyi tercih ettik. Amaaaan yağmur damlaları düşmeye başladı.

Hayırlısı ile tapınağa kendimiz bir atabilseydik derken sanki gökyüzü delindi. Hani eskiler ve tecrübeliler böyle derler ya sanki gökyüzü delindi. Biz yağmurlukları giyene kadar bardaktan boşanırcasına ya da bir hortumdan su akıtırcasına yağmur indirdi. Biraz daha da yolumuz var ve altına girip de saklanabileceğimiz bir yer yok. Böyle bir yağmur görmedik arkadaş. Yağmurluklar ve şemsiyeler maalesef yetersiz kaldı. Hepimiz ıslandık. Islanmak ne kelime sıçana döndük. Tapınağa geldik, ayakkabılar çıkarılacak. Hemen galoş giyelim dedik ve yürümeye devam ettik.

İşte karşımızda Dambulla Mağara Tapınağı. Nesli koşmaya devam ediyor. Tapınak Sri Lanka’daki en büyük ve en iyi korunmuş mağara tapınağı kompleksidir. Neden kompleks deniliyor?. Çünkü tapınak Gotama Buda’nın hayatı ile ilgili heykel ve tablolar içeren beş mağaradan oluşuyor. Kayanın tepesi, çevresindeki ovadan 160m daha yüksek. Dambulla Mağara Tapınağı’nın tarihi, Sri Lanka’daki Budist döneminden çok öncesine dayanmaktadır. Birçok tarihi kayda göre mağaralar ilk olarak M.Ö. 1. yüzyılda Anuradhapura hükümdarı Kral Valagamba tarafından kullanılmıştır.

Buradaki 5 mağarada toplam 153 adet Buda heykeli, üç adet Sri Lanka’lı kral heykeli ve dört adet tanrı ve tanrıça heykeli bulunuyor. Duvar resimleri 2100 metrekarelik bir alanı kaplamaktadır. Rehberimiz mağaralarda göreceğimiz Buda heykelleri ile ilgili 3 farklı duruş olduğunu açıklıyor. Meditasyon yapan Buda; Ayakta duran Buda; (sağ elini öne doğru getirmiş ki kötülükleri durdurma ya da eğitim anlamı taşıyormuş). Yatan Buda (ama burada iki farklı durum varmış. Birisi dinlenen Buda, diğeri  ise ölmüş Buda. Farkı nasıl anlayacağız dedik. Yatan ve dinlenen Buda’nın kafasında bir tacı vardır. El biraz açıktır ve ayaklarının ikisi de aynı hizadadır. Ölen Buda’nın ise ayakları paralel olmayıp biraz açıktır)

Haydi bu mağaralardan 1.’si ile başlayalım. Diğerlerine göre daha küçük olan İlk mağaranın ismi “Devaraja Viheraya” ya da “İlahi Kral Mağarası” olarak geçmektedir. Mağarada  14 m uzunluğunda uzanmış Buda heykeli bulunuyor. Mağaranın hemen dışında Stupa var. Stupalar içlerine girilmeyen, dışından dua edilen ibadet yerleri.

İkinci mağara en görkemlisi ve en büyüğü. “Maharaja Viharaya”  yani Büyük Krallar Mağarası denilen mağarada 40 oturan Buda ve 16 ayakta Buda heykeli var.

Ayrıca manastırı 1.yy’da onurlandıran Kral Vattagamani Abhaya’nın heykeli, Tanrı Saman ve Vişnu tasvirleri var. Mağarada bulunan 50 heykelin yaldızından sorumlu olan Kral Nissanka Malla’nın heykeli de bulunmaktadır.

Tüm tavanda Buda’nın meditasyonu işlenmiş. Burada ağacın altında meditasyon yaparken Nirvana’ya ulaşması anlatılmaktadır. Buda sanki tahtta oturuyormuş gibi görülmektedir.

Aslında bu taht değil ağacın altında meditasyon yaparken Nirvana’ya ulaşmış halidir  ve Nirvana’ya ulaşırken etrafında çok değişik hayvanlar,  mitolojik yaratıklar görülmektedir.

Nirvana’ya ulaşan Buda’nın kulakları uzun yaşamı, hayatı ve bilgeliği anlatır şekilde uzundur.

Buradakilerin hepsi Buda heykelidir. Sadece 1 tanesi burayı yaptıran krala aittir.

Mağarada korumalı bir alana konmuş kap içerisine tavanda bir çatlaktan damlayan su görüyoruz.

Bizim zemzem suyumuz gibi bu suda iyileştirici güçleri olduğu söylenen bir kaynak suyu yani kutsal kaynak suyu. Mağaranın tavanından sürekli damlamakta ve oraya konan bir kabın içinde biriktirilmekte.

Burası o kadar büyük ki duvar resimlerine mi bakalım, heykelleri mi inceleyelim, fotoğraflar mı çekelim, video mu çekelim ha bir de bu arada rehberin anlattıklarını mı kaçırmadan dinleyelim, bilemedik?

Üçüncü mağara Maha Alut Viharaya, yani “Büyük Yeni Manastır”. Tavan ve duvar resimleri bulunan mağarada 50 Buda heykelinin yanı sıra kral heykeli de bulunur.

Dördüncü mağara “Pachima Viharaya” İkinci Yeni Tapınak olarak anılmakta, ve oturan bir Buda heykeli ile diğer tanrıların birkaç küçük heykeline sahiptir.

En sondaki 5.mağarada (Alut Viharaya)  yine bir yatan Buda heykeli bulunmaktadır ancak bu ölmüş Buda heykelidir.

Bu komplekste 5 mağara tapınak dışında bir de Vişnu tapınağı var. Yani Budist tapınağı içinde bir Hindu Tanrısı tapınağı. Bu da Hinduizm ve Budizm’in iç içe girmiş olduğunu göstermektedir.

Kompleksin girişinde yabani incir ağacı vardır. Bodhi ağacı denilen bu ağaç Buda’nın altında meditasyon yaptığı ve Nirvana’ya ulaştığı ağaç olarak kutsal kabul edilir ve genelde tapınaklara dikilir. Ağaç süslemesinde de uluslararası Budist bayrağı kullanılmıştır. Yağmur yine başladı.

Dönüş yolunu çıkışın aksine merdivenlerden yaptık. Yolda Sri Lanka için çok normal olan yılanları görüp hediyelik eşya standlarına bir göz attık.

Merdivenleri inmeye başladığımızda sol yanımızda kocaman altın renkli bir Buda heykeli görüyoruz

Burası da Golden Temple.  Altın renkli 30 m’lik devasa heykelin yanında müze var. Kapalı olduğu için giremedik.

Tapınağın yanında sıra halinde Buda’ya doğru gelen rahipleri görüyoruz.

Tapınağın karşısında altın stupa bulunmakta.

Otobüsümüze doğru gidiyoruz. O kadar ıslandıktan sonra ve henüz kuruyamadığımız için rota doğruca otel oluyor. Yine de yolda fotoğraf çekmeyi ihmal etmiyoruz.